Crowdsourcing (Získávání nápadů od veřejnosti)

Crowdsourcing představuje moderní způsob získávání nápadů, informací nebo zdrojů od široké veřejnosti prostřednictvím internetu. Tento koncept vznikl spojením slov „crowd“ (dav) a „outsourcing“ (externí zajištění služeb) a označuje proces, kdy organizace nebo jednotlivci využívají kolektivní inteligenci a kreativitu online komunity k řešení problémů nebo vytváření inovací.n

Tento přístup se stal populárním díky rozvoji sociálních médií a online platforem, které umožňují snadnou komunikaci mezi organizacemi a veřejností. Společnosti často využívají crowdsourcing k vývoji nových produktů, získávání zpětné vazby nebo dokonce k financování projektů prostřednictvím crowdfundingu. Významnou výhodou je možnost získat různorodé perspektivy a nápady od lidí s různým zázemím a zkušenostmi.n

Mezi známé příklady crowdsourcingu patří Wikipedia, kde uživatelé společně vytvářejí a upravují obsah, nebo platformy jako Kickstarter, kde lidé finančně podporují kreativní projekty. V České republice se tento přístup využívá například při participativním rozpočtování měst nebo při různých veřejných konzultacích. Crowdsourcing tak představuje efektivní nástroj pro zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů a inovací.n

Přejít nahoru